Są środki na projekt „łącznicy”

Podpisano umowy dotyczące projektów inwestycji kolejowych

W Rzeszowie podpisano umowy dotyczące wykonania dokumentacji dla trzech inwestycji kolejowych na południu Podkarpacia. Dwie z nich dotyczą Krosna, w tym uwzględniono „łącznicę” kolejową, która skróci podróż między Krosnem, a Rzeszowem.

Prawie 22 miliony złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego zostanie przeznaczone na realizację dokumentacji projektowej na trzy kolejowe inwestycje w Bieszczadach. Dzisiaj, tj. 28 marca przedstawiciele PKP PLK i zarządu województwa podpisali w tej sprawie umowy.

Podpisane umowy dotyczą wykonania dokumentacji projektowych, niezbędnych do przeprowadzenia rewitalizacji linii kolejowej 108 Jasło – Zagórz, linii 107 Zagórz – Łupków oraz budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie.

W podpisaniu dokumentów samorząd województwa reprezentował wicemarszałek Piotr Pilch oraz przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz. Ze strony PKP PLK obecni byli: Bożena Matałyga – zastępca dyrektora. ds. projektów krajowych PKP PLK, Andrzej Szydło – zastępca dyrektora Regionu Południowego ds. finansowych PKP PLK, Mateusz Wanat – zastępca dyrektora Regionu Południowego ds. projektów unijnych PKP PLK. W wydarzeniu uczestniczyli również posłowie: Bogdan Rzońca – przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury i Piotr Babinetz.

– Cieszę się, że przystępujemy do tego etapu, który obejmuje na początku opracowanie dokumentacji technicznej. Tak to się zaczyna. W efekcie powstaną inwestycje, które będą służyć nie tylko Bieszczadom, ale całemu Podkarpaciu – podkreślał wicemarszałek Piotr Pilch.

– Cieszymy się, że w Zagórzu i na innych stacjach będą inwestycje związane ze wzrostem  komfortu podróży dla pasażera – mówił poseł Bogdan Rzońca, zapewniając, że cale Bieszczady cieszą się z tych inwestycji.

– Te inwestycje wpisują się znakomicie w strategię rozwoju województwa, szczególnie w zakresie rozwoju turystyki oraz równoważenia rozwoju gospodarczego – podkreślał z kolei przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz.

Poseł Piotr Babinetz podkreślał z kolei wymiar gospodarczy mającej powstać łącznicy Jedlicze-Szebnie.

– Ta inwestycja będzie miała znaczenie dla rozwoju przemysłu naftowego na Podkarpaciu, gdyż w Rafinerii Jedlicze w ramach Orlen Południe będzie budowana instalacja do produkcji bioetanolu II generacji, a do tego potrzebny jest transport kolejowy – mówił poseł Babinetz.

Szybciej do Rzeszowa i w Bieszczady

O budowę łącznicy od lat zabiegały władze samorządowe Krosna przy wsparciu Piotra Babinetza. Łącznica kolejowa skróci podróż pociągiem na trasie Krosno – Rzeszów. Dzięki realizacji tej inwestycji powstanie atrakcyjna alternatywa dla osób uczących się lub pracujących w Rzeszowie. Równocześnie łącznica ułatwi dojazd turystów do Krosna i w Bieszczady.

Opracowanie dokumentacji projektowej na rewitalizację tras Jasło – Nowy Zagórz, Nowy Zagórz – Łupków oraz na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, wpisane jest w  Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Szacowana. Całkowita wartość trzech projektów to ponad 32 mln zł, a kwota dofinansowania w ramach RPO to prawie 22 mln złotych.

W działania na rzecz „łącznicy” zaangażowało się także Stowarzyszenie Idea Carpathia, które przeprowadziło społeczną akcję informacyjną „Obalamy mity”. Korzystając z prawa do informacji publicznej członkowie stowarzyszenia weryfikowali dane dotyczące kosztów inwestycji i szacunkowych czasów przejazdu pociągów. Trasa Krosno – Rzeszów może zostać pokonana pociągiem nawet w 52 minuty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content