Podczas kwietniowej sesji Rady Miasta Krosna, Komisja Rewizyjna przedstawiła sprawozdanie z kontroli realizacji programu zmiany oświetlenia ulicznego. Okazało się, że uwagi mieszkańców były słuszne. Wymiana oświetlenia sprawiła, że jest ciemniej.
Na początku dyskusji przewodniczący Komisji, radny Kazimierz Mazur stwierdził, że modernizacja oświetlenia jest w jego przekonaniu jedną z najlepiej wykonanych inwestycji. Podkreślił, że dzięki wykonaniu wymiany oświetlenia gmina ma duże oszczędności.
Wymiana oświetlenia na LEDowe realizowana była w 2020 roku. Praktycznie od razu do mediów i do radnych zwracali się mieszkańcy alarmujący, że po wymianie oświetlenia robi się ciemniej. Tymczasem nowe oświetlenie miało zachować te same parametry jasności, zapowiadano nawet, że dzięki wymianie będzie jaśniej.
Władze miasta na uwagi mieszkańców odpowiadały przekonując, że parametry oświetlenia są takie same, a subiektywne odczucie, że jest ciemniej, może wynikać z innej barwy światła (temperatura barwowa światła).
Przewodniczący Komisji, Kazimierz Mazur chwalił urzędników, za to, że reagowali na zgłoszenia zwracające uwagę, że jest ciemniej.
Podczas wymiany oświetlenia usunięto trwale “parędziesiąt” (jak informował Urząd w 2020 roku) opraw z wysięgnikami, które i tak nie działały. Spodziewaliśmy się, że podczas wymiany oświetlenia zostaną wymienione na działające. Urząd Miasta początkowo nie przyznawał, że likwidowane są jakiekolwiek lampy, podawano, że prowadzona jest jedynie wymiana. Komisja Rewizyjna ustaliła, że zdemontowano 150 opraw.
Mieszkańcy mieli rację, jest ciemniej!
Ponieważ w odczuciu mieszkańców, po przeprowadzeniu wymiany oświetlenia miejskiego, w wielu miejscach nastąpiło pogorszenie jakości oświetlenia dróg i chodników, w dniu 3 marca 2022 r. członkowie Komisji przeprowadzili kontrolę oświetlenia w wybranych miejscach na terenie miasta. Do pomiarów natężenia oświetlenia użyto luksomierza. Pomiary wykonano w godzinach wieczornych, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Pomiarów dokonywano głównie w miejscach, które bez użycia przyrządów sprawiały wrażenia niedoświetlonych.
Okazało się, że oświetlenie jest bardzo nierównomierne, wiele sprawdzonych przez komisję miejsc jest naprawdę słabo oświetlonych. Subiektywne odczucie potwierdził luksometr.
W sprawozdaniu napisano: “Zwrócić należy uwagę, że otrzymane wartości pomiarowe są w większości znacznie niższe niż wskazane jako progi włączania i wyłączania oświetlenia w mieście (11-12 lx). Na szczególną uwagę zasługuje oświetlenie przejść dla pieszych, które w wielu miejscach jest zbyt słabe”.
Przykłady takich miejsc ujętych w sprawozdaniu to ul. Rzeszowska – występowanie efektu tzw. „zebry”, niewłaściwe ukierunkowanie strumienia świetlnego z lamp, które oświetlają głównie przydrożne rowy (strumień świetlny sięga do około 1/3 szerokości jezdni) oraz ul. Białobrzeska, gdzie przejście dla pieszych w ciągu drogi oświetlone jest na poziomie 1 lx.
Radny Mazur relacjonując prace komisji mówił o kuriozalnych przypadkach, jak przejście dla pieszych, na którym jest ciemno, a położone jest pomiędzy słupami oświetleniowymi.
– Takiej analizy ponad 300 km dróg nie przeprowadzą sami urzędnicy, my też nie wszędzie mogliśmy być – mówił przewodniczący Komisji. Korzystając z obecności mediów na sali, zwrócił się, do mieszkańców, aby zgłaszali takie miejsca gdzie jest ciemno, gdzie jest niebezpiecznie. – Myślę, że reakcji się tutaj doczekamy – stwierdził radny apelując by zgłaszać problem bezpośrednio do urzędu lub poprzez platformę “naprawmy to”.
Do zabrania głosu w tej sprawie zgłosił się Piotr Dymiński z Fundacji Pasjonauci, który przebywał na sali jako mieszkaniec Krosna i przedstawiciel KrosnoSfery.
Przewodniczący Kubit zauważył zgłoszenie – No widzę tę rękę! To przed głosowaniem, czy po głosowaniu? – zapytał przewodniczący.
Głosu udzielono przed głosowaniem. Wypowiedź Piotra Dymińskiego dotyczyła właśnie możliwości zgłaszania uwag przez mieszkańców. – Osobiście zgłaszałem miejsca niedoświetlone na ul. Kolejowej. Nie było to traktowane poważnie, dopóki nie zdarzył się wypadek na niedoświetlonym skrzyżowaniu – mówił Piotr Dymiński – Mnóstwo ludzi widziało, że jest ciemniej. Teraz Komisja zmierzyła, że faktycznie jest ciemniej. Jednak ktokolwiek o tym mówił, to był traktowany, za przeproszeniem, jak głupek, bo “przecież nie może być ciemniej, skoro zachowane są te same parametry”. Mieszkańcy zgłaszali problem, ale nie byli traktowani poważnie. Proszę, żeby podchodzić do takich zgłoszeń z należytym szacunkiem – zwracał się do samorządowców Piotr Dymiński dodając: – Zaledwie w jeden dzień po wypadku na ul. Kolejowej poprawiono wszystkie niedociągnięcia, a wcześniej przez kilka tygodni nie traktowano tego poważnie. Nawet napisałem skargę, że nie ma żadnej odpowiedzi na wniosek – podsumował.
Prezydent Soliński i Radny Mazur zachęcają do korzystania z platformy “naprawmy to”. To ma być najlepszy sposób zgłaszania usterek.
Kazimierz Mazur zaproponował też modyfikację “sterowania zmierzchowego”. – Obecnie jest odpowiedzialny za to jeden czujnik w sąsiedztwie galerii VIVO, ale możliwe jest podzielenie miasta np. na 3 strefy, gdzie czujniki działałyby niezależnie. Podam przykład: w pobliżu VIVO może świecić słońce, a w tym czasie w Turaszówce będą chmury gradowe. Chodzi o to, żeby reagować na takie załamania pogody – stwierdził radny.
Pracę Komisji Rewizyjnej pochwalił przewodniczący Rady, Zbigniew Kubit. Podkreślił, że pomimo uwag w sprawozdaniu padły superlatywy.
Inwestycja wykonana zgodnie z założeniami
W podsumowaniu sprawozdania komisji znalazły się między innymi poniższe wnioski.
Inwestycja modernizacji oświetlenia została zrealizowana zgodnie z założeniami projektowymi. Komisja podkreśla, że modernizacja oświetlenia miejskiego przyniosła zakładane oszczędności w kosztach jego eksploatacji.
Subiektywne odczucia wielu mieszkańców wskazują, że nie wszędzie udało się zachować warunek zachowania dotychczasowych parametrów oświetlenia.
Na szczególną uwagę zasługuje oświetlenie przejść dla pieszych, które w wielu miejscach jest zbyt słabe. Wskazanym jest wykonanie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich przejściach dla pieszych.
Na niektórych fragmentach dróg występuje tzw. „efekt zebry”, związany z nierównomiernym oświetleniem drogi, który sprawia uciążliwość dla kierowców.
W mieście jest wciąż wiele miejsc, w których mimo dużego ruchu wieczornego, oświetlenie jest zbyt słabe.
Pasjonauci