Samorządowcy w ministerstwie: inwestycje w drogi i kolej

Tomasz Soliński, Jan Pelczar, Władysław Ortyl, Piotr Babinetz spotkali się z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe SA

10 marca w Warszawie odbyły się rozmowy dotyczące strategicznych projektów drogowych i kolejowych dla Miasta Krosna i powiatu krośnieńskiego w Ministerstwie Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Z Ministrem Rafałem Weberem spotkał się zastępca prezydenta Krosna Tomasz Soliński i starosta krośnieński Jan Pelczar. W spotkaniu brał udział poseł z Krosna Piotr Babinetz oraz Marszałek Województwa Władysław Ortyl.

Rozmowy dotyczyły realizacji inwestycji drogowych i kolejowych na naszym terenie. Szczególnie istotna jest kwestia linii kolejowej, którą czeka modernizacja. Sposób realizacji tej inwestycji określi kształt transportu kolejowego w Krośnie i powiecie na dekady. W zakresie inwestycji drogowych w powiecie krośnieńskim głównym tematem spotkania była planowana budowa nowej drogi  transportowej Potok –  Jedlicze, z rondem i wiaduktem nad torami, na długości 3,2 km.

– Plany inwestycyjne Orlenu związane z budową nowej drogi sięgają kwoty około 3,9 mld zł. Oznacza to nowe miejsca pracy dla mieszkańców naszego powiatu oraz rozwój województwa podkarpackiego, a w szczególności powiatu i gminy Jedlicze. Korzyścią będzie również odciążenie ulicy Brzozowej prowadzącej do centrum gminy, gdyż uruchomienie produkcji w rafinerii wpłynie na zwiększenie ruchu samochodów co byłoby dużym utrudnieniem dla mieszkańców – mówi o planowanej inwestycji starosta Jan Pelczar. 

– Wszystkie inwestycje w przyszłości, które będą realizowane, a będą połączone z miastem Krosnem, na pewno będą wspólnie koordynowane. W spotkaniu uczestniczył także zastępca Prezydenta Krosna Tomasz Soliński, z którym analizowaliśmy planowane inwestycje w mieście, jak również połączenie nowej drogi Jedlicze – Potok z drogą w kierunku miasta Krosna – zapewnia Jan Pelczar.

Zastępca prezydenta Krosna Tomasz Soliński podkreśla znaczenie planowanych inwestycji kolejowych. 

– Podczas spotkania w PKP PLK omawiane były strategiczne dla dostępności komunikacyjnej Miasta Krosna, projekty kolejowe tj. obniżenie niwelety torów na odcinku 2 km w Krośnie oraz przebudowa układu drogowego połączona z rewitalizacją LK108 – mówi o rozmowach Tomasz Soliński. 

– Kolejny projekt, który stanowił temat rozmów, to łącznica kolejowa Jedlicze-Szebnie skracająca czas, podróży pociągiem z Krosna do Rzeszowa, do 60 minut. Od wielu lat czynimy starania, aby ten projekt wszedł w fazę realizacji. Obecnie jest na etapie projektowania i wierzę, że pomimo różnych trudnych uwarunkowań zostanie zrealizowany, bo jest niezwykle istotny z punktu widzenia atrakcyjności połączeń kolejowych z Krosna – dodaje Tomasz Soliński. 

– Oba projekty kolejowe, jeżeli zostaną zrealizowane, będą swoistym ,,oknem na świat”, dzięki czemu mieszkańcy Krosna i tej części regionu będą mogli traktować pociąg jako środek transportu do codziennych dojazdów do pracy czy też szkoły. Czas dojazdu z Krosna do Rzeszowa w godzinę sprawi, że transport kolejowy będzie konkurencją dla busów i samochodów i tym samym będzie mniej samochodów na drogach prowadzących do Rzeszowa, poprawi się bezpieczeństwo i mniej spalin będzie emitowanych do powietrza – podkreśla Tomasz Soliński.

Likwidacja przejazdów kolejowych przy ul. Lwowskiej i ul. Boh. Westerplatte oraz przy os. Piastowska, dzięki obniżeniu niwelety torów kolejowych pod jezdnię, przyczyni się do upłynnienia ruchu drogowego w tej części miasta, gdzie funkcjonuje wiele instytucji publicznych i przy zamkniętych zaporach kolejowych następuje paraliż drogowy poprzez korki sięgające drogi krajowej nr 28. 

Tworzenie i udostępnianie treści to nasza pasja i misja. Patrzymy władzy na ręce, wspieramy organizacje pozarządowe i działania społeczne. Twórz razem z nami niezależne, obywatelskie media. Kliknij i wesprzyj naszą misję.

To poprawi bezpieczeństwo oraz umożliwi służbom ratunkowym szybki dostęp do drogi krajowej nr28. Dla mieszkańców Krosna inwestycja oznacza nową infrastrukturę drogową, ciągi pieszo-rowerowe a także miejsca parkingowe. Stworzy to również w perspektywie podłoże do uruchomienia połączeń kolejowych w mieście i jego obszarze funkcjonalnym, tym bardziej, że powstaną nowe przystanki kolejowe m.in. przy obszarze usług i handlu wielkopowierzchniowego.  

Marszałek Województwa Podkarpackiego zapewniał, że będzie się włączał  i wspierał finansowo  na każdym etapie jej realizacji, w ramach dostępnych funduszy z programów pomocowych, ze względu na to, że jest to droga strategiczna dla całego województwa podkarpackiego. O współpracy pozytywnie wypowiada się zastępca prezydenta Krosna. 

– Uważam, że należy ściśle współpracować przy rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej, tak aby skutecznie i optymalnie realizować te inwestycje na rzecz naszych mieszkańców. Miasto Krosno, w sposób szczególny angażuje się w projekty kolejowo-drogowe, ponieważ stwarzają nam szansę na poprawę zewnętrznej dostępności komunikacyjnej.  Efektem wieloletnich działań było podpisanie porozumienia, dot. zaprojektowania układu drogowo-kolejowego związanego z obniżeniem niwelety torów, pomiędzy Gminą Miasto Krosno a PKP PLK S.A. przy udziale Zarządu Województwa Podkarpackiego, co pozwoliło nam wyłonić firmę projektową. Obecnie jesteśmy na końcowym etapie prac projektowych i dokumentacja wraz z pozwoleniami będą  gotowe przed końcem tego roku. Prace projektowe zleciła również PKP PLK dla rewitalizacji LK108 jak i łącznicy kolejowej Jedlicze-Szebnie – podkreśla Tomasz Soliński. 

Tomasz Soliński, Jan Pelczar, Władysław Ortyl, Piotr Babinetz spotkali się z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Tomasz Soliński, Jan Pelczar, Władysław Ortyl, Piotr Babinetz spotkali się z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe SA

– Współpraca z parlamentarzystami z naszego regionu układa się bardzo dobrze. Szczególnie we wszystkie działania  naszego samorządu angażuje się poseł Piotr Babinetz. Większość środków, które powiat pozyskuje to w dużej mierze zasługa Pana Posła. Mocno zabiega o budowę nowej drogi transportowej Jedlicze – Potok  i pozyskanie środków inwestycyjnych dla Orlenu Południe, które są niezbędne dla rozwoju spółki. Czyni  również starania o odbudowę komunikacji kolejowej na Podkarpaciu, przebudowę linii kolejowej w mieście Krośnie, budowę łącznika Jedlicze – Szebnie oraz modernizację linii 108 Jasło – Ustrzyki Dolne i Zagórz – Łupków – podkreśla Jan Pelczar.– Moja współpraca z Panem Posłem na Sejm RP Piotrem Babinetzem układa się bardzo dobrze i na rzecz realizacji tych strategicznych przedsięwzięć dla Miasta Krosna. Obecnie najistotniejszym problemem jest nadanie im właściwego priorytetu oraz zapewnienie finansowania w obecnej perspektywie finansowej UE. W zakresie infrastruktury drogowej pilnym problemem do rozwiązania jest włączenie Krosna w drogę ekspresową S19 poprzez węzeł w Iskrzyni – dodaje Tomasz Soliński, który złożył podziękowania dla posła także na swoim profilu na facebooku.

Piotr Dymiński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content