PKP Polskie Line Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Dzięki przedsięwzięciu, skróci się czas podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza.
Łącznica zostanie zbudowana między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów – Jasło i nr 108, tj. trasy łączącej Stróże, Jasło, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko.
– Każde realizowane przedsięwzięcie ze środków budżetowych i unijnych, jak np. łącznica – służy rozwojowi kolei i zwiększeniu możliwości komunikacji. Kolejowe inwestycje sprzyjają również poprawie warunków życia mieszkańców. Dzięki konsekwentnej realizacji polityki rządu, wzrasta ranga kolei i zainteresowanie podróżnych ekologicznym środkiem transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Łącznica kolejowa zwiększy możliwości prowadzenia ruchu. Sieć kolejowa na Podkarpaciu stanie się także bardziej spójna. Istotne będą korzyści zwłaszcza dla podróżnych, dzięki zapewnieniu dogodniejszych połączeń ze stolicy Podkarpacia w stronę Bieszczad – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W zakresie ogłoszonego przetargu jest budowa nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze-Szebnie o długości blisko 3,4 km. Nowe tory połączą linie kolejowe: nr 106 Rzeszów – Jasło, między przystankami osobowymi Szebnie i Wojaszówka oraz nr 108 Stróże – Krościenko, przed przystankiem osobowym Jedlicze Męcinka. Zadanie inwestycyjne obejmuje również budowę przystanku osobowego o roboczej nazwie Moderówka. Ponadto, przewidziana jest budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów i pięciu przepustów oraz dwóch przejazdów kolejowo-drogowych.
Budowa łącznicy wyeliminuje dotychczasową konieczność postoju w Jaśle dla zmiany kierunku jazdy. Powstaną dzięki temu możliwości bezpośredniego połączenia Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz. Aktualnie szacowane skrócenie podróży, to ponad pół godziny. Czas przejazdu między Krosnem a stolicą województwa będzie atrakcyjniejszy i wyniesie około 80 minut w ruchu regionalnym.
Nowa łącznica stworzy możliwość wprowadzenia lepszej oferty przez organizatorów przewozów pasażerskich. Efektem inwestycji będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych.
Inwestycja PLK SA planowana jest w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”.
red.
wizualizacja: plk.pl, Wizualiziacja_ Jedlicze-Szebnie-wiadukt -autor Kamil Czerw