Jawność w czasach zarazy

Logo Sieci Obywatelskiej Watchdog

SIEĆ OBYWATELSKA WATCHDOG POLSKA ZWRÓCIŁA SIĘ DO RZĄDU Z WNIOSKIEM W TRYBIE ARTYKUŁU 241 KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO, W KTÓRYM WNOSI O:

  • Informowanie na jednej stronie internetowej (np.https://www.gov.pl/web/koronawirus) o wszystkich aktach prawnychobowiązujących w związku z COVID-19.
  •  Niezwłocznie, najpóźniej przed konferencją prasową, publikowanie tych aktów na wskazanej wyżej stronie.
  • Publikowanie projektowanych aktów prawnych na stronie www.legislacja.gov.pl oraz w wyżej wyznaczonym miejscu.
  • Niebudzące wątpliwości wskazywanie, które przepisy obowiązują, a które już nie, np. poprzez sporządzanie jednolitych wersji obowiązujących aktów prawnych i publikowanie ich na wyżej wyznaczonej stronie.

Wniosek z artykułu 241 KPA pozwala na zaproponowanie dowolnego rozwiązania, którego realizacja leży w kompetencjach danego organu. Adresat wniosku jest zobowiązany odpowiedzieć bez zbędnej zwłoki (czyli możliwie szybko), nie później jednak niż w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku, informując o sposobie jego załatwienia. Jeśli nie uwzględniono rekomendacji zawartych wniosku, należy uargumentować, dlaczego.

Treść wniosku:

Wniosek został wysłany jednocześnie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Nikogo nie dziwi fakt, że w czasach epidemii koronawirusa prawo jest stanowione w tempie szybszym niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Jednak władza, zbyt często zarządzając poprzez konferencje, nie akty i nie respektując podstawowych standardów, przyczynia się do dezorganizacji życia społecznego i zwiększa chaos.

Przypomnijmy choćby już anegdotyczną sytuację związaną z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 24 marca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, które – zanim zostało opublikowane i poznaliśmy jego treść – zostało „opowiedziane” i zinterpretowane na rządowej stronie, a następnie „opowiedziane” i zinterpretowane na konferencji prasowej – nie trzeba przypominać, jak bardzo te interpretacje różniły się w temacie wyjścia na spacer. Debata publiczna toczyła się więc na podstawie domniemanych zapisów, a samo rozporządzenie poznaliśmy na chwilę przed północą – czyli na chwilę przed rozpoczęciem obowiązywania zakazów.

Inny przykład – to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Projekt tego rozporządzenia również nie został opublikowany, w związku z czym nie było okazji do zwrócenia Ministerstwu uwagi, że tworzy sytuację prawną, w której jednocześnie zawiesza prowadzenie działalności edukacyjnej i wskazuje, że ta zawieszona de facto działalność edukacyjna ma być prowadzona na odległość.


Nowe akty prawne zmieniają naszą rzeczywistość z dnia na dzień, jednak większości z nas trudno jest odszukać w gąszczu Dziennika Ustaw czy ISAP-u aktualnych wersji ciągle zmieniających się rozporządzeń czy ustaw, dotyczących naszej bieżącej sytuacji prawnej. Uporządkowanie aktów, tworzonych w związku z sytuacją epidemii i udostępnienie ich w przystępnej formie obywatelom bez wiedzy i umiejętności prawniczych, jest niezbędne.

Sieć Obywatelska Watchdog Polska


Kontakt:
Alina Czyżewska
tel. 605 627 123
mail: [email protected]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content