Uczniowie Zespołu Szkół w Zręcinie, już po raz czwarty biorą udział w programie edukacyjnym “Być jak Ignacy”, organizowanym przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Podczas zajęć, uczniowie Koła Naukowego zgłębiają tajniki nauki, uczą się i bawią jednocześnie.
Program „Być jak Ignacy” jest organizowany przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, to już VI edycja tego projektu.
„Celem programu jest popularyzacja polskiej nauki oraz pielęgnowanie pamięci o wybitnych, polskich naukowcach. Wierzymy, że nauka może zmienić świat, a wynalazki pomagają ludziom żyć lepiej. Doskonałym przykładem jest postać naszego patrona, Ignacego Łukasiewicza – wielkiego, polskiego wynalazcy, pioniera przemysłu naftowego nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Program skierowany jest do uczniów szkół podstawowych (klas 1-8). To właśnie im najbardziej potrzebne są dobre przykłady, na których mogą się wzorować w swoim codziennym życiu. Wzorce pełne odwagi, budujące przekonanie, że warto wierzyć we własne siły i marzenia” – czytamy na stronie bycjakignacy.pl.

W ramach VI edycji programu Koło Naukowe ze szkoły w Zręcinie zainspirowało uczniów całej szkoły do udziału w międzynarodowym projekcie edukacyjnym Mission X, prowadzonym przez Europejską Agencję Kosmiczną. Podczas wykonywania poszczególnych zadań pod czujnym okiem nauczycieli wychowania fizycznego, uczniowie uczestniczyli w misjach treningowych ukierunkowanych na siłę, wytrzymałość, koordynację, równowagę i świadomość przestrzenną.
W trakcie pracy z przedmiotami w przestrzeni kosmicznej astronauci muszą wykazać się doskonałą zręcznością oraz umiejętnością pracy w zespole. W szkolnej misji kosmicznej o nazwie „Kompletowanie załogi” zespoły uczniów, o losowo wybranym składzie, musiały wykazać się zręcznością podczas układania puzzli. Elementy układanki były duże, ale rękawice na rękach zawodników… narciarskie, spawalnicze, grube i za duże, utrudniające wykonanie zadania. Uczniowie nie wiedzieli też, jaki obraz ma powstać.
W tej sytuacji ratunkiem była dobra komunikacja między uczestnikami oraz umiejętność rozwiązywania problemów. Zabawie towarzyszyło skupienie i uśmiech, ale i dreszczyk emocji.
Aby zbadać górzyste krajobrazy na planetach naszego Układu Słonecznego, kosmiczni odkrywcy powinni odznaczać się świetną kondycją.

W misji „Wyprawa na marsjańską górę” uczniowie wykonali trening wspinaczkowy poprawiający równowagę i koordynację ruchów. Skok nad „przepaścią” z użyciem liny okazał się dość trudny. Nikt jednak nie rezygnował z treningu i po kilku próbach marsjańska góra została zdobyta.
Przed uczniami kolejne wyzwania kosmiczne. Czy przykład z kosmosu zachęci młodzież do aktywnego wypoczynku?
Zespołu Szkół w Zręcinie/red.