Rada Miasta Krosna przyjęła uchwałę o bardzo długim tytule, której celem jest opanowanie chaosu związanego z szeroko rozumianą reklamą zewnętrzną w Krośnie. Wkrótce w życie zaczną wchodzić przepisy regulujące umieszczanie szyldów, banerów i innych reklam. To tzw. “Uchwała krajobrazowa”.
Przedmiotem uchwały jest: “ustalenie zasad i warunków sytuowania na terenie Gminy Miasto Krosno obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane” i obejmuje ona dokładnie to, co zapisano w jej tytule. Rada Miasta większością głosów odrzuciła wszystkie uwagi zgłaszane przez mieszkańców i przedsiębiorców, jedynie niektóre uwzględniono częściowo.
Uchwałą jest zarazem bardzo szeroka, bo obejmuje całe miasto, jak i bardzo szczegółowa, bowiem obszar miasta będzie podzielony na strefy, w których będą obowiązywały odmienne reguły, a miejsca usytuowania i gabaryty urządzeń reklamowych są określane co do metra.
Marta Rymar, poinformowała na sesji radnych, że planowane jest wydanie specjalnych “przewodników” przybliżających reguły w poszczególnych strefach.
Przestrzeń wysokiej jakości
“W przestrzeni wysokiej jakości ludzie chcą przebywać, pracować, a także mieszkać. Uporządkowane otoczenie dobrej jakości decyduje o atrakcyjności miasta, jego wizerunku i rozwoju” – przekonywano w uzasadnieniu uchwały.
Zdaniem autorów “atrakcyjna przestrzeń Krosna jest czynnikiem niezbędnym dla poprawy jakości życia mieszkańców, ale także zwiększenia atrakcyjności dla turystów odwiedzających nasze miasto. Krajobraz kulturowy Krosna to spuścizna wielu wieków rozwoju i przemian, dzięki którym jest on wartością nadrzędną i głównym źródłem jego unikatowego klimatu” oraz: “Aby spełnić oczekiwania mieszkańców naszego miasta, dla których przestrzeń Krosna jest dobrem wspólnym, ale także rozpocząć proces kształtowania i porządkowania krajobrazu miejskiego dla przyszłych pokoleń, niezbędne jest wprowadzenie działań mających na celu ochronę krajobrazu naszego miasta. Pozwolą one na poprawę estetyki i wizerunku miasta, a tym samym na zwiększenie jego pozycji i rangi w skali całego kraju”.

28 stron
Uchwała wraz z informacją o uwagach i powodach ich odrzucania liczy 28 stron. Dlatego w tym miejscu zwracamy uwagę jedynie na elementy wzbudzające najwięcej obaw i kontrowersji. Przedsiębiorcy chcący umieszczać szyldy i reklamy, będą musieli zaznajomić się ze szczegółowymi zasadami przyjętymi w uchwale.
Odrzucono uwagi
Czego dotyczyły odrzucone uwagi? Jedna osoba podsumowując negatywne opinie stwierdziła, że tekst uchwały winien być w całości przeredagowany, a treść nowego dokumentu/uchwały poddana ocenie Miejskiej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej. Dla uchwały winien być opracowany koreferat (czyli opracowanie z innego punktu widzenia). Tę uwagę odrzucono stwierdzając, że “stanowi subiektywną ocenę wnoszącego”.
MOSiR Krosno zwrócił uwagę, że zapisy uchwały spowodują między innymi konieczność demontażu reklam zawieszonych na ogrodzeniu Stadionu przy ul. Legionów. Te powierzchnie reklamowe są udostępnione klubom działającym na tym obiekcie i stanowią dla nich źródło dochodu.
Odrzucając uwagę odpowiedziano nie na temat, stwierdzając, że Uchwały Krajobrazowej nie stosuje się tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, informujących o wydarzeniach kulturalnych, rozrywkowych i sportowych, publikowanych m.in. przez miejski ośrodek sportu i rekreacji. Dodatkowo istnieje zapis wyłączający z ustaleń Uchwały Krajobrazowej tablice reklamowe i urządzenia reklamowe widoczne wyłącznie z zamkniętych przestrzeni, np. wnętrz obiektów sportowych, ponadto dopuszczono sytuowanie tablic i urządzeń związanych m.in. z wydarzeniami sportowymi. Problem w tym, że uwaga MOSiR nie odnosiła się do kwestii poruszonych w odpowiedzi, a do kwestii pozbawienia klubów sportowych środków pozyskanych od sponsorów, w zamian za umieszczenie reklam na ogrodzeniu stadionu. Przyjęto założenie, że ogrodzenia obiektów sportowych mają być wolne od reklam, więc uwaga wskazująca iż oznacza to pozbawienie środków na finansowanie sportu jest bezzasadna. Czego tu nie rozumieć?
Uwaga innej osoby dotyczyła przyjętego zakazu rozmieszczania wszelkich reklam w odległości 50 lub 30 metrów od skrzyżowania (w zależności od rodzaju skrzyżowania). W uwadze napisano: “W rzeczywistości w zabudowie miejskiej sumując odległości dwóch skrzyżowań (30+30, lub 50+50) brak jest jakiejkolwiek możliwości posadowienia reklam na większości terenu Miasta. Zapewne większa część skrzyżowań w mieście jest oddalona od siebie o mniej niż 60 m!”
Ta sama osoba zwracała się z prośbą o uwzględnienie możliwości posadowienia np. pylonów, kasetonów bez względu na odległość od skrzyżowania, w określonych wymiarach, dodała, że zasady przyjęte w obecnym Projekcie zablokują bez mała jakąkolwiek możliwość reklamowania działalności gospodarczych przy drogach. Proszono też, by ograniczenia (w tym dotyczące rozlokowania tablic, urządzeń przy drogach i skrzyżowaniach) nie dotyczyły działalności takich jak hotele, restauracje (stosowne odstępstwo przyjęto dla stacji benzynowych). Uwagi te uznano za bezzasadne, bo właśnie o to chodzi, żeby reklam po prostu nie było. Wynika z tego, że hotel znajdujący się 25 m od skrzyżowania nie będzie mógł umieścić “totemu” zapraszającego podróżnych lub ułatwiających jego odnalezienie, a znajdujący się 35 m od skrzyżowania będzie mógł.
Proszono też o możliwość umieszczania znaku (o wielkości do 2,5m2) Wjazd/Wyjazd z logo firmowym. Tę uwagę odrzucono, jednak zgadzając się na zwiększenie dopuszczalnych tablic Wjazd/Wyjazd do 1,5m2.
Specjalne reguły dla McDonalds to efekt kolejnej uwagi złożonej przez McDonald’s Polska. Na co zwróciła uwagę restauracja? “Zapisy dot. szyldów w strefie C1 nie uwzględniają istniejącego zagospodarowania restauracji (…). Intencją i głównym powodem wprowadzenia uchwały jest walka z nielegalną reklamą w tym stosowaniem banerów, tymczasem zapisy projektu ograniczają istniejące oznakowanie na nieruchomości, na które uzyskano pozwolenie na budowę. Takie ograniczenie narusza zasadę praw nabytych w drodze indywidualnych decyzji budowlanych realizowane w ramach oznakowania systemowego jakie standardowo towarzyszy budowie obiektów w systemie drive thru”. Jak postąpiono w tym przypadku? W następujący sposób: “Uwaga uwzględniona tylko w zakresie wolnostojącego pylonu. Działki na których prowadzona jest działalność Restauracji McDonald’s zostały włączone do nowo wydzielonej podstrefy D8”. W specjalnie wydzielonej strefie D8 wprowadzono możliwość umieszczenia 1 pylonu reklamowego o maksymalnej wysokości 25 m, dla obiektu usługowo-handlowego, na terenie bezpośrednio znajdującym się przed tą nieruchomością. To załatwia problem McDonalds, tym bardziej, że ktoś chcący otworzyć podobną działalność drive thru, na innej działce w Krośnie, nie będzie mógł ustawić swojego pylonu, który z daleka będzie informował klientów.
Równolegle zostały odrzucone uwagi “Biedronki”. Właściciel sieci apelował między innymi: “wskazane byłoby dopuszczenie zamontowania logotypu (szyldu) w liczbie większej niż wskazano w uchwale, jeśli sklep „Biedronka” przylega do więcej niż jednej drogi publicznej bądź ciągu pieszego ewentualnie jeśli dostęp do sklepu jest z więcej niż jednej drogi publicznej lub ciągu pieszego”.
Władze miasta uznały to za całkowicie niezasadne.
Podobnie samorządowcy potraktowali kwestię zakazu wyklejania witryn sklepowych w ponad 50%. Jak twierdzi właściciel sieci: “często wyklejanie witryn nie służy wyłącznie realizacji funkcji reklamowej. W wielkopowierzchniowych sklepach zaklejanie witryn ma na celu zasłonięcie pomieszczeń socjalnych oraz magazynowych, aby nie były one widoczne z przestrzeni publicznej. Podstawowym założeniem przy projektowaniu utrzymywaniu sklepów jest zapewnienie jak największego dostępu naturalnego światła oraz prezentacja wnętrza sklepu dla klientów z zewnątrz. Istnieją jednak przypadki, w których witrynę sklepowe muszą zostać zasłonięte” W tym podano przykłady: intensywne, południowe światło może zakłócać pracę skanerów przy kasach i jest uciążliwe dla kasjerów, albo wyklejanie południowej witryny, przy której znajdują się regały i urządzenia chłodnicze w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej.
Zaproponowano rozwiązanie: “Uchwała może ograniczać wyklejanie witryn w ten sposób, aby dopuszczalne było wyklejenie tylko 50% wszystkich witryn. Ograniczenie wyklejenia wyłącznie 50% witryny nie spełni funkcji o której mowa powyżej, a nadto, nie spełni również podstawowej funkcji uchwały jaką jest zwiększenie estetyki w przestrzeni publicznej, bowiem znacznie bardziej estetycznie w przestrzeni publicznej wygląda wyklejenie części witryn w całości i pozostawienie pozostałych witryn w pełni odsłoniętych, niżeli wyklejenie wszystkich witryn w 50%”.
Te argumenty nie przekonały samorządowców. Po pierwsze uznano, że uwaga “dotyczy strefy A w której Jeronimo Martins nie ma swoich obiektów” (dla strefy A, w najbardziej zabytkowej części miasta, przewidziano całkowity zakaz wyklejania witryn). Po drugie stwierdzono, że zakaz wyklejania powyżej 50 % powierzchni witryny jest rozwiązaniem optymalnym dla zagwarantowania ładu przestrzennego.
Uchwała Krajobrazowa podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.